Kommun-hearing i Bygdegården 6 mars 2008
|
Klipp ur |
Gunnel Orselius-Dahl |
Ett femtiotal personer hade kommit till
Bygdegården för att lyssna på, och ställa frågor till, kommunens representanter.
I anslutning till bilderna redovisas här en del frågeställningar som kom upp på
mötet.
Vallentunas nya trafikplanerare David Nykvist
visar planerade gång- och cykelvägen genom Lindholmen på kartan
Gång- och cykelväg genom Lindholmen.
Kommunen har projekterat för en delvis ny gång- och cykelväg från det kommande
nybyggnadsområdet Kulla i söder till Orkesta Bygdegård och idrottsplats i norr.
Vid den första projekteringen missade man att det finns fornminnen på sträckan
mellan macken och Bygdegården... I det nya förslaget har man därför bara
föreslagit förbättring av det nuvarande motionsspåret så att fornlämningarna
inte påverkas. Ett inräknat statsstöd på 50 % uteblev p g a ett formaliafel från
Vägverket - de får inte bevilja statsstöd till en väg där de själva är
väghållare... Kostnaden för hela gång-cykelvägen genom samhället har beräknats
till 4 miljoner kronor, varav ungefär hälften utgörs av delen genom Kulla.
Finansieringen är fortfarande oklar - hur stor del kan Kulla-entreprenören stå
för? Delen genom Kulla kan tidigast utföras om två år när Kulla byggs - men
delen norr ut mot Bygdegården kan färdigställas före detta.
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Olle Wallin
lägger ut texten om turerna med Vägverket.
För bra olycksstatistik! Ännu ingen
dödsolycka...
Vägverket vill inte bekosta övergångsställen i Lindholmen, eftersom
olyckssiffrorna är för bra, ingen rapporterad dödsolycka under senaste tio
åren... Därmed är vägen genom Lindholmen inte prioriterad hos Vägverket.
Vallentuna kommun får själv bekosta de två planerade övergångsställena, vid
Humlevägen resp vid Bygdegården-idrottsplatsen. Ca 30 000 kr kostar det att göra
ett övergångsställe (exklusive belysning). En struntsumma för att rädda liv!
Övergångsstället vid Humlevägen kommer i år, kanske före sommaren... Vägverket
har dock ännu inte sanktionerat att kommunen bygger ett övergångsställe vid
idrottsplatsen... Rune Matsson från Lilla Mörby uppmanade kommunens tjänstemän
att lämna skrivbordet och komma ut i verkligheten. Kom ut till Gustav Vasaskolan
vid tvåtiden en vardag och se alla barn som väller ut ur skolan och försvinner
iväg åt alla olika håll. "Vi måste vara rädda om våra barn, det bästa vi har".
En annan besökare uppmanade alla lindholmensbor med körkort till "civil
olydnad": Kör alltid 30 genom Lindholmen, så kan ingen annan köra fortare. Sätt
en dekal i bakfönstret på bilen: "I Lindholmen kör vi 30".
Kulla-bebyggelsen och torpet Abrahamnsberg
I planen för Kulla arbetar man nu in de synpunkter som kommit in. När det
gäller torpet Abrahamnsberg tittar man på olika möjligheter, t ex att låta
torpet vara en komplementsbyggnad på en villatomt. Frågan är bara vem som ska
bekosta upprustningen. Torpet ligger på privat mark, ägd av Staffan Lindhé.
Marken närmast Kulla ägs av SMÅA.
På tur står sen att ställa ut planen. Bygge kan starta om ett halvår och hela
området vara klart om två år.
Roslagsbanans turtäthet
Gunnel Orselius-Dahl kunde rapportera att politikerna i landstinget är ense om
att satsa på Roslagsbanan. En Arlandagren byggs till år 2025. Dubbelspår ska
byggas från Stockholm till Vallentuna. detta bäddar för att även Lindholmen kan
få halvtimmestrafik, på sikt även 15-minuterstrafik.
"Kommer våra barn att vara stora innan det kommer
en riktig lekplats till Lindholmen?" Svar: ja. Lekplatser är ingen prioriterad
fråga i kommunen...
Läs även VallentunaStegets reportage från mötet i Bygdegården, som finns här >>>